Kata pendahuluan

Assalamualaikum kepada pembaca sekalian. Kami bersyukur ke hadrat Ilahi kerana telah diizinkan kami membuat blog yang bertemakan Islam. Tujuan kami mewujudkan blog ini adalah untuk membongkar tentang gejala sosial yang tidak ada batasan lagi bagi remaja Islam sekarang. Kami berharap agar blog ini mendapat sambutan daripada umat Islam dan bukan Islam. Dengan izin Allah s.w.t blog ini akan dapat memberi banyak manfaat dan ilmu yang kalian akan diperolehi. Akhir kalam dari kami,kami memohon maaf jika ada kesilapan secara tidak kami sengajakan. Doakan kejayaan kami ini. Shukran.

Al-Quran With Jihad For Islam

Tiada masa untuk membaca al-Quran di rumah? Mungkin kerana kesibukan kerja. Kini al-Quran didatangi dengan versi flash yang boleh diselak seperti helaian al-Quran. Al-Quran secara maya ini dibawakan khas oleh quranflash.com dan boleh diakses dengan lebih mudah dengan menekan link di bawah:

Jihad For Islam Al-Quran Versi Flash

Al-Fatihah

Sebenarnya tidak perlu diperkatakan. Bukan sahaja dibincangkan di dalam ceramah di masjid malah isu ini telah dibangkitkan di seluruh dunia. Isu pemakaian telah menjadi isu yang sering menjadi bualan hangat oleh kebanyakannya pihak non-muslim yang sering menyangkal penceramah pihak Islam ketika berceramah.


Sebenarnya sudah berbuih mulut mengatakan yang pakailah pakaian yang menutup aurat. Yang dengar tu baguslah. Tapi pihak yang keras kepala inilah yang merupakan ‘black sheep’ di dalam Islam. Black sheep dari segi maksudnya ialah kambing hitam, dari segi istilah black sheep itu sendiri mempunyai maksud yang tersendiri. Black sheep di sini bermaksud golongan orang-orang yang mencacatkan sesuatu yang indah dan baik. Diringkaskan, golongan inilah yang membuatkan Islam dipandang serong oleh masyarakat Muslim ataupun non-Muslim.


Sedang menahan bas, berseluar separa pendek, memakai baju ketat dengan sweater, tidak bertudung, dan auratnya bocor sana sini. Begitulah pemandangan yang saya lihat ketika berada di dalam kereta untuk hendak pulang ke Changkat Jong, Teluk Intan. Sekali imbas dari jauh, nampak macam orang non-Muslim. Makin dekat, muka macam orang melayu. Dekat sikit lagi, nampak macam perempuan. Bila dah berselisih, segala pertanyaan terjawab. Seorang muslim, jantina perempuan, anak melayu tetapi berpakaian seperti orang ¾ (tiga suku). Ibu saya yang sedang memandu pun masih sempat bertanya, “budak melayu ke tu??? Nampak macam Cina je”. Saya pun menjawab, “a’ah, budak melayu. Dah tak ada adab berpakaian. Tak fikir batasan agama dah tu. Fikir gaya jee”. Mula-mula fikir, betul ke tak apa yang saya katakan tadi. Sekali fikir mungkin saya keterlaluan. Aahh… Itu semua hasutan syaitan. Orang macam nih tak boleh dibagi muka. Kalau boleh, time tu juga saya nak beri ceramah dan teguran. Kerana sesungguhnya Nabi SAW mengatakan, “Barang siapa melihat kemungkaran, hendaklah dia mengubahnya dengan tangan. Sekiranya dia tidak mampu, hendaklah mengubahnya dengan lidah, dan sekiranya dia tidak mampu, hendaklah mengubahnya dengan hati”. Tapi apakan daya, saya berada di dalam kereta yang bergerak. Nak tegur dah terlambat, jadi tindakan terbaik adalah mengubahnya dengan hati iaitu dengan membenci perkara tersebut.


Alam sekolah menengah sememangnya alam persekolahan yang boleh dianggap paling menyeronokkan. Tetapi di alam ini jugalah para remaja mula mengenal dunia dan terikut-ikut trend zaman sekarang. Sekali lagi, the ladies are going to be the main title.

Orang tua-tua selalu mengatakan, “nak jaga sekandang lembu lagi senang dari bela seorang anak perempuan”. Trend pakai kain singkat atau lebih dikenali dengan panggilan kain banjir… Sudah banyak kali saya menegur pemakainya tetapi masih macam tuuu jugak… Hmmm… Saya pun tak faham, apelah yang nak ditunjukkan kaki tu??? Cantik sangat ke??? Sepatutnya dijagalah kaki tu. Katakanlah sedang asyik berkain singkat, tiba-tiba Allah tarik balik kurniaan kaki kita tu. Terus tak ada kaki. Dah kudung. Hmphhh… Kesian. Lepas tu ada pulak trend stoking pendek. Sebenarnya stoking pendek tu dicipta oleh orang non-Muslim bagi kegunaan mereka. Kita yang Islam pula ambil ciptaan mereka tu dan lepas tu kita pun nak jadi non-Muslim. Semuanya dah jadi serba tak kena. Yang perempuan kenalah pakai stoking panjang yang masih boleh menutup aurat walaupun kain terselak menampakkan buku lali kala ditiup angin. Yang boleh pakai stoking pendek ni sebenarnya lelaki. Tetapi sekarang ni dah terbalik, lelaki pakai stoking panjang sebab banyak chips more kat kaki tu. Huh???????? Semuanya sudah di luar tabi’i…..


Sebenarnya masih banyak yang perlu diperbetulkan. Ilmu yang kita ada sebenarnya masih terlalu sedikit kerana kejahilan diri dan juga lumrah manusia yang bersifat pelupa. Kita sebenarnya perlu mendampingi guru dan para ulama’ untuk menjamin kehidupan bahagia di dunia dan di akhirat. Sekian dari saya, Muhammad Azim, Wassalam…

0 Comments:

Post a Comment



Irsyadee feat. Hafiz Hamidun - Taubat Seorang Hamba

Disediakan oleh: Muhammad Azim bin Haji Hamidun a.k.a. azim6709 Artis: Irsyadee feat. Hafiz Hamidun

All For Ummah - Sentosa (For The Peace Of Gaza)

Disediakan oleh: Muhammad Azim bin Haji Hamidun a.k.a. azim6709 Komposer/lirik: Hafiz Hamidun Artis: All For Ummah Editor: Khairul Nizam bin Haji Hamidun